Com planificar una acció de màrqueting a les xarxes socials
Actualment les empreses són més susceptibles a el “Consumidor 2.0”. Aquest nou consumidor que neix amb Internet, utilitza les plataformes socials per informar-se sobre productes, serveis i marques.
A partir de la seva participació, aquest tipus d'usuaris tenen una forta incidència sobre la imatge pública de les empreses que ha de ser presa en compte.Silvina Moschini, CEO & Founder de Intuic, analitza el nou rol de les empreses en aquest context i afirma: Ignorar les xarxes socials o no estar en elles no és una opció. Al contrari, és una manera efectiva de manejar la relació amb els consumidors, evitar crítiques i comentaris negatius.
A continuació claus i consells per dissenyar una estratègia de màrqueting en xarxes socials efectiva.
En un món cada vegada més connectat, els consumidors passen moltes hores del dia online. Tenen perfils en Facebook o Twitter, es comuniquen a través de les plataformes web, busquen informació sobre productes i serveis en fòrums i blogs i fins i tot, en molts casos, publiquen els seus propis comentaris. Aquest fenomen de connectivitat i sociabilitat online constitueix, sense cap dubte, una nova oportunitat per arribar a una gran quantitat de consumidors potencials. Però quins són els passos a seguir per començar?
Abans d'iniciar una estratègia en mitjans socials, és fonamental treure's de damunt algunes pors. Moltes organitzacions mostren temor davant una plataforma social que permet als usuaris expressar públicament les seves opinions enfront de milions de persones. Però ignorar les xarxes socials o no estar en elles no és una opció. Per contra, la presència en les plataformes de sociabilitat online és una manera efectiva de manejar la relació amb els consumidors, evitar crítiques i comentaris negatius. Els usuaris solen mostrar-se menys disposats a parlar negativament sobre aquelles companyies amb les quals interactuen habitualment, per la qual cosa és important establir una relació fluïda amb ells.
Definir objectius clars
Com en tota estratègia de màrqueting, el primer que s'ha de fer a l'hora de començar a planificar una acció en mitjans socials és plantejar-se metes precises, mesurables i que, posteriorment, permetin realitzar una correcta avaluació de l'acció.
En aquest sentit, és imprescindible preguntar-nos què objectiu pretenem aconseguir amb la nostra acció. Per exemple:
- Augment de visites al website corporatiu
- Major visibilitat de la marca online
- Promoció de nous productes i/o serveis
- Contacte amb clients potencials
- Enfortiment de la relació amb clients actuals
Determinar els mitjans per a l'acció
Una vegada establerts els objectius, és necessari definir les eines i estratègies més adequades per aconseguir-los. En aquest sentit, cal prendre en compte que no totes les xarxes socials tenen el mateix públic ni funcionament. LinkedIn, per exemple, és gairebé exclusiva per a contactes professionals; Twitter sol ser el mitjà preferit per geeks i fanàtics de la tecnologia; Facebook és més obert i informal. El fonamental és determinar on està el públic al que volem dirigir-nos, i no oblidar que cada plataforma maneja els seus propis codis i regles de socialització.
Desenvolupar una estratègia de continguts
Si ja comptem amb objectius i ja seleccionem el mitjà que utilitzarem per aconseguir aquestes metes, en funció d'aquestes variables resta definir els missatges. Per a això, és important desenvolupar una estratègia de continguts que sigui coherent i consistent al llarg del temps.
Abans de fer els "posts" és imprescindible pensar què haurà de diferent i diferenciador en el contingut que farem arribar als navegants que visitin els nostres perfils. És fonamental recordar que els mitjans socials no són només un canal de venda. Atosigar als navegants amb ofertes, promocions i publicitat pot resultar contraproduent i fer que els usuaris fugin dels seus perfils de les xarxes socials.
L'ideal és publicar continguts que tinguin a veure amb el seu negoci però que, al mateix temps, resultin d'utilitat per a l'usuari i aportin algun tipus de valor. Per exemple, si la seva empresa ven productes per reparar i condicionar la llar, una vegada per setmana pot publicar un article amb consells respecte a pintura, manteniment, etc.
Seleccionar eines de mesurament
L'últim pas és establir eines i paràmetres de seguiment que ens permetin mesurar l'efectivitat de la nostra presència a la xarxa social. Per a això es poden utilitzar les pròpies eines d'estadístiques que ens ofereix cada xarxa social: aplicacions de webmetrics com Google Analytics en cas de reexpedir tràfic a la nostra web; o plataformes de gestió com HootSuite, que ens permeten analitzar els virals de la nostra acció a les xarxes socials.
En tots els casos és imprescindible definir clarament les eines i els criteris que s'aplicaran abans de llançar qualsevol acció, ja que aquests elements seran imprescindibles per saber si els nostres esforços estan rendint els fruits esperats.
Arribada l'hora del llançament de l'acció, és necessari tenir sempre presentis algunes premisses fonamentals: procurar generar continguts originals i de qualitat, que resultin atractius per als usuaris. Promoure la participació dels usuaris i la interacció i, sobretot, mostrar sempre el màxim respecte i cortesia, encara amb aquells usuaris que actuïn de forma agressiva o desconsiderada.
tags: xarxes estratègies consells