El màrqueting es capbussa en l'oceà digital
La mobilitat està canviant també la forma de consumir informació.
La manera de comunicar i vendre les marques està canviant i les noves formes de comunicació a través de les xarxes socials són ja un ‘must’ per a moltes empreses que volen posicionar-se entre un determinat públic. És més, anant un pas més enllà, està transformant molts aspectes que abans eren impensables, com la barrera que separava el món professional del personal, que ara es fonen sense representar major problema per als individus.“Estem en un moment en el qual s'està esborrant la línia que separa el món offline i el món online”, segons Marina Zaliznyak, directora d'Estratègia i Servei al Client de LBI Spain, companyia especialitzada en màrqueting digital i tecnologia que centra la seva estratègia a abordar la “transformació digital del negoci” i que ha treballat a Espanya per a signatures com Seat, AC Marriot o Sanitas, entre unes altres.
Seguint aquest fil argumental, Zaliznyak està convençuda que “la tendència principal del màrqueting passa també per aquest aspecte, per traspassar les barreres que existeixen entre el món real i el virtual”. L'experta assegura que les empreses han de ser conscients de la força que té l'àmbit de les xarxes socials. “De fet algunes ja ho són i tenen fortes estratègies en aquest sentit; unes altres les tindran perquè és la tendència generalitzada i, finalment, també és cert que hi ha algunes marques que no les necessiten”, indica.
No obstant això, ressalta que tenir una estratègia de social media és important sobretot en un país com Espanya que es caracteritza per l'elevat ús d'aquests canals per part dels seus habitants.
Auge del CRM social
En aquest sentit, afirma Zaliznyak, “una altra tendència clara és conjuminar el món del social media amb el tradicional CRM o sistema de gestió de clients”. Això sí, aquest camí és complex: “Per a això les empreses han de reorganitzar-se internament i apostar per invertir en tecnologies que possibilitin la integració dels tradicionals CRM amb les xarxes socials, i aquesta inversió avui dia, amb els pressupostos ajustats que tenen les empreses, no és fàcil d'abordar”.
Això sí, les empreses que aposten per aquest tipus de solucions poden arribar molt lluny, indica l'experta. “Els impactes en el seu negoci són molt més forts”.
Zaliznyak assevera que les signatures relacionades amb els serveis, l'alimentació, els viatges i el món financer són les que major esforç estan realitzant a portar enllaçar els seus CRM amb l'àmbit de les xarxes socials, encara que “encara queda molt treball per fer”.
Màxima personalització
Totes aquestes estratègies porten a la gran tendència que en els últims anys està acaparant al món del màrqueting: la màxima personalització, el màrqueting centrat en l'individu. “Tota la informació de la qual es disposa en el CRM es creua amb la qual arriba per exemple a través de les xarxes socials i així es poden realitzar iniciatives de màrqueting molt personalitzades”. En aquest sentit, afegeix Zaliznyak, la tecnologia de big data, ara emergent, serà clau “per poder analitzar grans quantitats de dades i poder extreure conclusions abans impensables sobre el comportament dels clients, de manera que les empreses puguin personalitzar molt més la seva oferta i els seus missatges”.
Quant a la mobilitat i com el seu ús generalitzat està impactant en les estratègies de màrqueting de les organitzacions, la portaveu assegura que aquest aspecte és crucial; “a més –afegeix– Espanya és també un país on la mobilitat està molt estesa”. Això sí, l'experta recomana que les empreses facin apps per enfortir la seva marca “si aquestes tenen sentit per a l'empresa”.
Multisignal search
Respecte al posicionament de la imatge de marca en Internet, Zaliznyak reconeix que és clau seguir una política de cerca multisenyal (multisignal search) que consisteix a “treballar en diferents senyals que giren al voltant de la web dels clients”. Sota aquesta filosofia, SEO (tècnica amb la qual s'aconsegueixen resultats orgànics pel que fa al posicionament en cercadors) és part d'una estratègia integrada, propera al social media i el PPC (resultats de pagament).
tags: màrqueting digital estratègia