Les 8 claus del Marketing a Facebook
Fa aproximadament un any Altimeter va publicar un informe que va revelar la falta d'encert que tenen la majoria de marques per dur a terme accions de Màrqueting positives mitjançant les pàgines de Facebook.
La reconeguda assessoria va proposar 8 criteris que segueixen sent fonamentals per establir una estratègia social de construcció de marca.En l'estudi es van analitzar 30 marques pertanyents a sis indústries diferents i es va comprovar el nivell d'implicació i d'encert que tenien en aplicar els vuit criteris que Altimeter considera fonamentals per gestionar les pàgines oficials de les marques.
Les conclusions a les quals van arribar diuen que les marques no aprofiten les possibilitats que Facebook ofereix en el terreny del Màrqueting, o com ells ho descriuen “les marques fallen a aconseguir la maduresa necessària al no potenciar les xarxes socials”.
Els 8 criteris són:
- Establir les expectatives de la comunitat
- Dur a terme accions cohesives
- Mantenir la pàgina actualitzada
- Dotar els post d'autenticitat
- Participar en el diàleg
- Promoure les interaccions Peer-To-Peer
- Buscar la representació dels clients
- Aconseguir vendes
És necessari establir clarament les dinàmiques i les normes per no crear expectatives equivocades en els fans. A més és important fixar les normes de participació aclarir els motius pels quals un post pot ser eliminat.
Oferir una experiència integral que tingui sentit amb la imatge de la marca és un punt de partida clau per dissenyar una pàgina oficial. D'aquesta manera es crea un ambient conegut per als fans i permet diferenciar la pàgina de les d'altres marques. No es pot oblidar que aquest tipus de pàgines formen part de la imatge de la marca de la mateixa forma que els llocs Web.
És important mantenir una interacció constant amb contingut renovat i actual. Els usuaris que s'apropen a la pàgina per primera vegada volen saber si la companyia està present en ella, i els que ja estan registrats com a fans necessiten raons per seguir involucrats.
Construir la confiança mitjançant interaccions personalitzades amb un ‘toc humà’. Una de les peculiaritats que Facebook és que promou que els usuaris utilitzin el seu nom real, les empreses han de seguir aquest camí i identificar als empleats que gestionen la pàgina, amb el nom real, fotos i dades de perfil. Així els usuaris tenen la sensació de parlar amb un ésser humà i no amb una ‘corporació’.
Els usuaris estan acostumats a comunicar-se entre si mitjançant converses, les marques que vulguin formar part d'aquest fenomen deuen preocupar-se per participar en aquest tipus de diàlegs. Així a més s'aconsegueix la millor interacció possible amb els consumidors i es genera una sensació de proximitat. És important recordar que les converses en Facebook generen impactes en cascada, ja que cada conversa apareixerà a les pàgines d'inici d'una mitjana de 130 contactes.
Utilitzar l'ajuda del públic és un de les estratègies més importants del màrqueting en Facebook. Els clients aprofiten aquestes pàgines per comunicar-se entre si i compartir les experiències que tenen amb els productes o serveis. Les marques deuen promoure aquest tipus de converses i utilitzar el mur de la pàgina per ressaltar les històries positives.
El boca a boca és un fenomen molt interessant que pot ser considerat el ‘Sant Grial’ del Màrqueting, els possibles consumidors confien més en les persones que ja tenen una experiència de compra o de contractació que en les pròpies marques, per la qual cosa buscar que els clients satisfets expliquin els detalls positius és una estratègia bàsica.
La fi última de tota acció de Màrqueting és el de vendre. La pàgina oficial d'una marca al Facebook pot ser una bona eina per aconseguir vendes i no solament encarregar-se de temes d'imatge. Per exemple oferir descomptes o serveis que es poden contractar a la pròpia pàgina.
Les conclusions de Altimeter ens demostren que el Màrqueting a les xarxes socials encara té un llarg camí per recórrer. Resultarà interessant veure quines són les marques que aconsegueixin primer establir satisfactòriament aquests criteris i que les seves estratègies de Màrqueting obtinguin resultats positius.
tags: màrqueting pàgines facebook