Per què la majoria de les empreses no pren precaucions al núvol

Són les 3 de la matinada. Sap on estan les dades de la seva companyia?

Probablement alguns estiguin en format paper en l'oficina, uns altres en format electrònic als ordinadors, discos compartits i servidors i, segurament més dels quals vostè creu, els tinguin els seus empleats en els seus dispositius personals o a les seves cases. El que sí és clar és que almenys un 75% de les empreses té ja cada vegada més dades fora de les seves instal·lacions: al núvol.

El núvol proporciona molts beneficis empresarials: entre ells, flexibilitat, escalabilitat i rendibilitat. En un entorn empresarial cada vegada més global i mòbil, ofereix un accés universal i inigualable a un magatzem central d'informació i aplicacions. No obstant això, moltes empreses desconfien encara d'ella. No és alguna cosa que sorprengui, atès que el concepte d'emmagatzematge en el núvol solament té uns cinc anys d'edat i abasta molt més que únicament l'emmagatzematge de dades.

Una recent enquesta realitzada entre 1.200 directius europeus per entendre millor el seu interès i preocupacions sobre l'emmagatzematge de dades en el núvol, revelava que la majoria dels seus dubtes es concentren en la seguretat real dels centres de dades, el dany potencial al que estan exposats les dades, la possibilitat que aquests quedin accessibles a tercers, sense oblidar tot el concernent a aspectes legals i compliance, cosa què comunament es coneix per ‘propietat de les dades’. La propietat de les dades queda determinada per la localització geogràfica en la qual es troben els mateixos. Així, hi ha informació, com és el cas de les dades relatives a recursos humans, que legalment ha de romandre dins de les fronteres nacionals, però la realitat és que els centres de dades poden traslladar-los fàcilment, per la qual cosa al final el client no sap molt bé on està la informació realment.

Malgrat aquesta realitat, l'estudi diu que un 75% de les empreses estaria planejant –si no ho ha fet ja– traslladar dades al núvol en els propers 12 mesos, encara que sembla que tenen molts dubtes sobre quin tipus de dades poden pujar.

Moltes empreses consideren que el núvol és apropiat per emmagatzemar tot tipus d'informació, incloent la que és clarament confidencial, com és el cas de dades sobre clients i empleats, informació històrica que la llei obliga a conservar, així com informació corporativa –documents estratègics i de política de l'empresa–. El més sorprenent, no obstant això, de l'estudi és que un 32% creu que està ben pujar al núvol informació financera i fiscal, incloent els balanços de l'empresa. Només la propietat intel·lectual i els secrets corporatius semblen ser els documents que es quedarien en l'empresa, encara que ja un 14% de les empreses estaria pensant a pujar aquesta informació també al núvol.

Dit tot això, la qual cosa més preocupa és, potser, la dada que la immensa majoria de les empreses europees –un 85%– creu que una vegada han confiat la seva informació al seu proveïdor d'emmagatzematge en núvol, deixen de tenir la responsabilitat del que passi amb aquestes dades. I aquí s'equivoquen. La legislació europea situa la responsabilitat de les dades clarament en el propietari dels mateixos i no en l'empresa que els emmagatzema.

Aquestes empreses asseguren que tenen gran cura a triar al proveïdor més adequat. Suposadament, haurien d'estar també al tant de qui té la responsabilitat final del que ocorri amb les dades. Per què aquest missatge no arriba correctament?

L'emmagatzematge basat en el núvol és gairebé una opció inevitable per a les empreses que estan tractant de gestionar la velocitat, varietat i volum de les dades que manegen; el que es coneix com ‘Big Data’, per la qual cosa sembla fàcil oblidar-se que hi ha un altre tipus d'informació que forçosament s'ha d'emmagatzemar en algun lloc físic. Els centres de dades no són infalibles: poden estar afectats per falta de subministrament elèctric, inundacions, incendis… En el pitjor escenari això pot desembocar en la deterioració i pèrdua de les dades. Per això és vital que la informació important tingui un backup addicional. Així ho considera un bon nombre d'empreses europees –al voltant d'un 20%– que té còpies de seguretat en cinta, disc o un combinat de tots dos suports, de les seves dades al núvol. Aquesta informació tranquil·litza, alhora que preocupa que una altra gran part de les empreses europees – un 21%– tingui en ment implementar un model d'alt risc per emmagatzemar les seves dades en el núvol, sense cap sistema de backup físic complementari.

En el cas que alguna cosa anés malament, aquestes empreses estarien posant en risc la continuïtat del seu negoci, a més de tenir un impacte negatiu en el seu balanç i en la reputació de la seva marca.

L'emmagatzematge en el núvol ofereix sens dubte molts beneficis, però les empreses han de prendre decisions en aquest àmbit amb gran cautela, aplicant el sentit comú a l'hora de decidir què pujar al núvol i què custodiar físicament en un altre lloc. Però sobretot, han d'entendre i acceptar que la responsabilitat de la informació és seva i no de tercers, independentment d'on aquesta es trobi. Tornem ara a la pregunta inicial. Sap on estan ara mateix les seves dades? Potser sigui un bon dia per esbrinar-ho…

tags: núvol seguretat informació responsabiltat

Ho vols compartir?
cdnet
  Títol Tema
7881 Els bots maliciosos representen gairebé el 40% de tot el trànsit d'internet
7860 Estratègies digitals d'èxit per a una pàgina web
7683 Què és un servidor segur?
5837 Google penalitzarà les webs no adaptades a dispositius mòbils
5486 Com complir amb les directrius de cookies de la LSSI?
5232 4 raons per les quals els usuaris abandonen una compra en línia màrketing
4298 Presentació de iAgric
3852 Per què la majoria de les empreses no pren precaucions al núvol
3830 Pàgina de Facebook o blog corporatiu? Claus perquè la seva empresa estigui a la xarxa amb èxit màrketing
3836 L'era de l'hegemonia de les tauletes
3834 Cloud computing: evolució d'un model d'èxit
3753 S'aprova el primer dictamen de privacitat de les apps mòbils
3743 5 claus per a una estratègia eficaç de màrqueting a temps real màrketing
3747 El màrqueting es capbussa en l'oceà digital màrketing
3696 Estudi sobre l'activitat de les principals marques espanyoles en xarxes socials social media
3749 La privacitat de Facebook: els mites i les veritats sobre la xarxa social social media
3565 Les 5 tendències de social commerce per a 2013. màrketing
3610 Són les xarxes socials una amenaça per a les empreses espanyoles? social media
3570 El novembre negre de la seguretat de la informació
3563 Facebook té problemes amb el model de negoci publicitari màrketing
3561 Veritat o ficció? Tot sobre l'adopció del HTML5 - infografia
3559 Disenyar una bona experiència d'usuari- infografia màrketing
3480 13 tendències de social media marketing que enlairaran el 2013 màrketing
3478 Així et segueixen el rastre a internet màrketing
3274 Garantint la seguretat al núvol social media
3272 Què fer per llançar-se bé al e-commerce? màrketing
3276 6 consells sobre marketing online – infografía social media
3114 Com relacionar-se professionalmente a les xarxes socials màrketing
3110 10 riscos que les marques haurien d'atrevir-se a assumir a les xarxes socials màrketing
3116 Consells de Google per adaptar-se al mercat mòbil màrketing
3028 5 exemples de botigues virtuals amb codis QR màrketing
2952 SEO d'un cop d'ull - infografia màrketing
2877 Quin és el millor moment per publicar a Twitter, Facebook o Tumblr? social media
2714 6 coses que mai haurien de compartir-se a Facebook social media
2744 Detalls del nou Facebook per empreses social media
2720 5 formes per integrar un lloc Web amb xarxes socials màrketing
2722 Cinc accions a evitar en social media social media
2549 Una estratègia a les xarxes socials ha d'anar més enllà de comptar seguidors màrketing
2594 Com mesurar la fortalesa d'una marca en les social media màrketing
2582 Per què els clients abandonen el carret de la compra? màrketing
2532 Facebook revela com rastreja als seus usuaris social media
2534 Com borrar el teu compte de facebook la guía definitiva. social media
2530 Estratègies de màrqueting en xarxes socials social media
2551 Com planificar una acció de màrqueting a les xarxes socials màrketing
2536 Les 8 claus del Marketing a Facebook social media
2538 Els pasos per a una estratègia social media. màrketing
2545 Les claus per una bona estratègia de màrqueting en mitjans socials màrketing
3745 Una forma senzilla d'entendre el cloud computing – Vídeo