La privacitat de Facebook: els mites i les veritats sobre la xarxa social
La xarxa social ha comès errors, però ha sabut aprendre d'ells.
Aquest és el missatge principal de la sessió sobre la privacitat de Facebook, realitzada a Madrid, en la qual s'ha explicat el que fa Facebook amb les dades dels usuaris, com respon a les queixes i amb qui tracta a l'hora de protegir la privaciatat de Facebook a Europa. A continuació, recollim els mites i les veritats de la xarxa social per resoldre els majors dubtes sobre Facebook:Al tancar el compte, es queden amb les nostres dades durant 3 anys
Això és un mite. Segons explica Richard Allan, director d'assumptes públics de Facebook, molts dels usuaris de la xarxa social decideixen desactivar els seus comptes per un temps determinat per diferents motius. En aquest cas, la xarxa social guardarà totes les dades de forma privada (sense que cap altre usuari pugui accedir) fins que l'usuari decideixi tornar a activar el seu perfil. Si l'usuari decideix esborrar directament el seu perfil, la xarxa social guardarà fins a 90 dies les dades per si decideix canviar d'opinió i per gestionar el tancament. “Moltes vegades els usuaris es penedeixen”, apunta Allan, afegint que en ocasions, es podria tractar d'una broma d'un amic o conegut que s'ha trobat la sessió oberta en un dispositiu compartit. Per assegurar-se que no és el cas, han de deixar un marge abans d'esborrar tot per sempre.
Facebook ven les nostres dades a aplicacions que usen la plataforma
És un mite. Encara que Facebook no pren responsabilitats del que pogués ocórrer quan un usuari accedeixi a una aplicació d'un tercer dins de la xarxa social, intenten mantenir uns estàndards de qualitat en les apps que s'uneixen a ella. “Si una aplicació es porta molt malament la nostra política ens permet reaccionar contra l'aplicació”, apunta Allan.
És veritat que els anunciants de Facebook compten amb molts recursos per descobrir nous clients i posar-los com a objectiu en les seves campanyes de publicitat. Allan apunta no obstant això que la companyia no ven dades als anunciants, sinó que com en anys anteriors, poden controlar que tipus de persona és l'objectiu i veure quantes persones han respost a l'oferta.
Tenim dret a veure les nostres dades de Facebook
És veritat. Dins de les clàusules (que van recolzades per la Unió Europea), els usuaris tenen dret al fet que se'ls facilitin totes les dades que es comparteixin a les xarxes socials. A Facebook, això es tradueix en una descàrrega dins del perfil de privacitat, sense costos per als usuaris.
Facebook rastreja tot el contingut a la xarxa social
És un mite. Encara que la xarxa social col·labori amb entitats per a la protecció de menors (especialment en casos de pornografia infantil), és molt difícil controlar a les milers de persones que pugen contingut al site cada dia. És per això que la xarxa social compta amb els botons de ‘report’ perquè els propis usuaris s'autoregulin. Els usuaris poden reclamar a uns altres que baixin o eliminin fotografies o contingut que els ofengui o anar a Facebook directament a fer una reclamació. Les respostes de Facebook poden variar segons la gravetat del problema, des d'unes hores fins a dos o tres dies. Els usuaris compten amb un Reporting Dashboard per veure les seves reclamacions i l'estat de les mateixes.
El debat de la privacitat
Amb els nous canvis legislatius europeus, les empreses multinacionals com Facebook s'enfronten a nous reptes (i aconsegueixen noves victòries). Ara les empreses hauran de tenir una reguladora principal (en el cas de Facebook es troba a Irlanda, però potser hagin d'assumir nous controls de privacitat que podrien afectar a la forma en la qual els usuaris són informats dels termes i condicions de servei. “El debat és fins a quin punt els reguladors podrien imposar requisits (…), tenint en compte que volen que els serveis s'expandeixin a Europa”, diu Allan. En general, Facebook creu que els usuaris entenen la seva política de privadesa. “No solen queixar-se sobre el nostre model de privacitat, sinó sobre alguns casos en concret”, comenta Allan.
tags: facebook privacitat mites